Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Fiscaal woonplaatsattest (zelfstandige)

Wanneer u buitenlandse inkomsten als zelfstandige hebt, hebt u mogelijk een ‘fiscaal woonplaatsattest (of -certificaat)’ nodig. Dit attest, dat is bestemd voor de buitenlandse administratie, bewijst dat uw fiscale woonplaats zich daadwerkelijk in België bevindt.
 

Fiscaal woonplaatsattest

  • Wanneer heb ik een attest van fiscale woonplaats in België nodig?

    U hebt dit attest nodig in de volgende situatie:

    • uw fiscale woonplaats is in België, en
    • u hebt buitenlandse inkomsten in een land waarmee België een ‘dubbelbelastingverdrag’ heeft dat van kracht is, en
    • u maakt aanspraak op fiscale voordelen waarin dit verdrag voorziet, op voorwaarde dat u aan de administratie van het betrokken land een fiscaal woonplaatsattest voorlegt.
  • Hoe vraagt u een fiscaal woonplaatsattest aan?

    Online: snel en eenvoudig

    Ga naar het formulier in MyMinfin

    Hoe?

    1. Klik op de knop hierboven.
    2. Meld u aan (bijvoorbeeld via itsme® of met uw identiteitskaart en een kaartlezer).
    3. Selecteer de aanmeldoptie 'in naam van een onderneming'.
    4. U komt rechtstreeks op de pagina 'Mijn interacties'.
    5. Kies 'Mijn aanvragen van attesten'.
    6. Selecteer in de keuzelijst 'Attest van fiscale woonplaats in België'.

    Als u aan de voorwaarden voldoet, zal uw attest nog op de dag van uw aanvraag beschikbaar zijn in de rubriek 'Mijn documenten' van MyMinfin. Wanneer u de meldingen in uw eBox hebt geactiveerd, ontvangt u een melding.
     

    Per post: hou rekening met de verwerkingstermijn

    1. Vul  het formulier (PDF, 109.59 KB) in.
    2. Voeg een kopie van uw volmacht toe als u een mandataris bent.
    3. Druk het af en verstuur het naar uw bevoegd kantoor (selecteer ‘Internationale verdragen - woonplaatsattest’). 

    U zult uw attest één maand na het versturen van uw aanvraag ontvangen per post (als u voldoet aan de voorwaarden).
     

    Via een accountant

    Uw accountant kan uw aanvraag voor een fiscaal woonplaatsattest indienen (met een actief mandaat Biztax of Fiscale woonplaats).

    In de meeste gevallen zal uw accountant het mandaat aanmaken in onze beveiligde toepassing Mandaten.

    Vervolgens moet u dit mandaat aanvaarden:

    Via uw bank (of andere financiële instelling)

    Uw bank kan uw aanvraag voor een fiscaal woonplaatsattest indienen (met een actief mandaat Fiscale woonplaats).

    In de meeste gevallen zal uw bank het mandaat aanmaken in onze beveiligde toepassing Mandaten.

    Vervolgens moet u dit mandaat aanvaarden:

  • Kan ik een fiscaal woonplaatsattest met een specifieke periode aanvragen?

    Het Belgisch fiscaal woonplaatsattest wordt steeds afgeleverd met een uitgiftedatum.

    Als er geen enkele fiscale periode vermeld wordt, is het attest steeds afgeleverd voor het inkomstenjaar dat correspondeert met het jaar van de afgifte van het attest.

    Als u een attest nodig heeft dat een specifieke periode vermeldt (met name voor de inkomsten van een voorgaande periode) en/of de bedragen van de inkomsten, stuur dan dan één van deze formulieren per post op (u kan geen online aanvraag indienen):

    Vul het formulier in, druk het af en verstuur het naar uw bevoegde kantoor (kies 'Internationale verdragen – woonplaatsattest').

    U ontvangt dan uw attest (als u voldoet aan de voorwaarden) per post, één tot drie maanden na de verzending van uw aanvraag.

  • Hoe kan ik aanvraag doen voor een legalisatie of apostille aanvragen voor een fiscaal woonplaatsattest?

    De legalisatie of apostille certificeert de herkomst van een document. Naargelang het betrokken land zult u al dan niet een legalisatie of apostille nodig hebben. 

    Het legaliseren of apostilleren van een document is betalend. Op de website van de FOD Buitenlandse Zaken vindt u hierover meer informatie.

    Zodra u uw attest hebt ontvangen, kunt u de aanvraag doen

    • ofwel online (via MyMinfin), als u het attest in elektronisch formaat hebt ontvangen en het beschikbaar is in MyMinfin > 'Mijn documenten'
    • ofwel per post.

    In beide gevallen zal de FOD Financiën uw aanvraag bezorgen aan de FOD Buitenlandse Zaken.

    Hoe doet u de aanvraag online, via MyMinfin?

    1. Vul  het formulier (PDF, 108.94 KB) in en sla het op op uw computer.
      Uw e-mailadres is verplicht om uw aanvraag te kunnen doorsturen naar de FOD Buitenlandse Zaken.
    2. Ga naar MyMinfin.
    3. Vul de velden in om het formulier via MyMinfin terug te sturen.
      • Vink ‘Ik heb een brief met 3-cijferige dienstcode gekregen die ik wil beantwoorden’ aan en vul de dienstcode in die bovenaan het attest staat vermeld.
      • Klik op 'Volgende'.
      • Laad het ingevuld formulier op in het veld ‘Document toevoegen’.
      • Vermeld in het veld ‘FOD Financiën-kenmerk van de brief’: ‘276conv - legalisatie/apostille’.

    U zult van de FOD Buitenlandse Zaken per e-mail een verzoek tot betaling ontvangen. Zodra de betaling is gebeurd, zal de FOD Buitenlandse Zaken uw aanvraag behandelen en zult u een e-mail ontvangen met daarin een link naar het gelegaliseerde of geapostilleerde attest. 

    Hoe doet u de aanvraag per post?

    1. Vul  het formulier (PDF, 108.94 KB) in, druk het af en onderteken het.
    2. Verstuur het ingevulde formulier.
      • Voeg een kopie toe van het attest.
      • Verstuur alles naar uw bevoegd kantoor (selecteer ‘Internationale verdragen - woonplaatsattest’). 

    U zult van de FOD Buitenlandse Zaken per e-mail een verzoek tot betaling ontvangen. Zodra de betaling is gebeurd, zal de FOD Buitenlandse Zaken uw aanvraag behandelen en zult u een e-mail ontvangen met daarin een link naar het gelegaliseerde of geapostilleerde attest.

  • Hoe bezorgt u het fiscaal woonplaatsattest aan de administratie van het betrokken land?

    Als u uw attest hebt ontvangen in pdf-formaat, raden wij u ten zeerste aan het in dit formaat aan de buitenlandse administratie te bezorgen. Op die manier is het voor deze buitenlandse administratie makkelijker om de authenticiteit van het document na te gaan.

    Het versturen van een afgedrukt exemplaar blijft indien nodig echter mogelijk.

  • Kan ik de certificatie aanvragen van een fiscaal woonplaatsattest van een ander land?

    Vanaf 1 januari 2023 certificeert de FOD Financiën geen attesten meer van een ander land. Als gevolg van de digitalisering en automatisering van de verwerking, zal de FOD Financiën namelijk uitsluitend haar eigen attesten uitreiken (E-276conv-10 en E-276conv-20).

  • Ik krijg de melding dat ik een fiscaal woonplaatsattest ontving, maar ik heb dat zelf niet aangevraagd. Hoe kan dat?

    Sommige banken (en andere financiële instellingen) vragen voor hun klanten een fiscaal woonplaatsattest aan bij de FOD Financiën. Ze doen dat voor klanten die via de bank een inkomen ontvangen uit een buitenlandse rekening of belegging.

    De bank doet de aanvraag, maar als klant ontvangt u ook het attest in de rubriek 'Mijn documenten' van MyMinfin. Wanneer u de meldingen in uw eBox hebt geactiveerd, ontvangt u een melding voor elk aangevraagd attest.

    U moet zelf verder niets doen na ontvangst van dit bericht. Voor meer informatie contacteert u best uw bank.